Na internetu se v posledním roce objevila řada inzertních portálů pro zprostředkování stavebních a řemeslnických prací. Mne z nich zaujal server nejremeslnici.cz a rozhodl jsem se ho prozkoumat do hloubky. V minirozhovoru v závěru článku mi na několik otázek odpověděl spoluzakladatel Nejřemeslníků Miloš Lenoch. 

Pro zadavatele zadarmo, platí řemeslník

Sháníte-li řemeslníka, stačí se přihlásit do systému a pomocí několika jednoduchých kroků zadat inzerát. Emailem vám budou chodit nabídky řemeslníků. Řemeslníci i zadavatelé jsou v rámci systému anonymní. Pokud vás některá nabídka zaujme, můžete schválit výměnu kontaktních údajů pro rychlejší domluvu.

Zadavatele nestojí zadání inzerátu nic. Řemeslník, který zakázku získá, zaplatí serveru nejremeslnici.cz 3% z celkové ceny zakázky.

 

Reference kultivují řemeslníky

U každé nabídky se vám objeví odkaz na reference nabízejícího řemeslníka. Reference napsali předchozí spokojení nebo nespokojení zákazníci. Reference vám pomohou udělat si představu o kvalitě práce daného řemeslníka a zakázkách, které realizoval a má s nimi zkušenosti. 

 

Na vlastní kůži

Server Nejřemeslníci jsem využil pro zadání poptávky na realizaci plotu. Zadání jsem popsal docela podrobně, základním kritériem byla cena samotné stavby plotu a cena včetně bourání původního plotu.

Během týdne a půl se mi sešlo 6 nabídek v různém stupni podrobnosti. Od nabídky se samotnou celkovou cenou po podrobný rozpis. Několik nabídek zahrnovalo pouze kovovou část plotu, některé naopak pouze stavební práce. Pro mne byly zásadní právě kovové prvky. Oslovil jsem tedy dva z nabízejících, zabývajících se zámečnickou výrobou a s jedním z nich se během krátké doby dohodl na realizaci.

Přístup daného profesionála mě velmi potěšil. Podle jeho slov ani nemůže jednat jinak, protože by mu zákazníci nepsali dobré reference, které mu dělají dobré jméno a přinášejí práci.

 

Praktické postřehy

  • ne vždy vám nabízející odpoví formou, jakou jste si představovali
  • reference u nabízejících vám ukáží, čím se firma v poslední době zabývala
  • přišlo mi dostatek nabídek, abych si dokázal vybrat
  • systém je uživatelsky příjemný, doplněný mapkou se sídlem dodavatele

Server nejřemeslníci je zaměřen hlavně na řemeslnické práce spojené se stavbou, pokud potřebujete připravit projekt pro rodinný dům nebo rekonstrukci bytu využijete moji nabídku služeb

Jak to vidí Nejřemeslníci

Abych vám přiblížil pozadí tohoto serveru založeného na referencích, položil jsem emailem několik dotazů spoluzakladateli Nejřemeslníků Milošovi Lenochovi:

 

1. Na trhu je více portálů nabízejících podobnou službu, v čem jste lepší?

Nikdo nepracuje s hodnocením firem do té míry jako NejŘemeslníci. Většina ostatních služeb s ním nepracuje vůbec. U nás pokud si zákazník dá poptávku, obesíláme firmy v pořadí podle hodnocení. Reference firem, které ukazují, na které firmy je spolehnutí a kterým se naopak vyhnout, jsou jedním z hlavních důvodů, proč naše služba vůbec vznikla.

Od našich klientů (firem) slýcháme nářky, že oni mají s poptávkami problém a moc se jim do nich nechce. Protože například na nějakém serveru již vyplnili 50 nabídek, nikdy zakázku nezískali. Proto to přestali používat. Někdy pak pro nás není jednoduché je přesvědčit, že naše poptávky fungují jinak a že my oslovujeme firmy postupně dle hodnocení, abychom neplýtvali jejich časem a oni měli reálnou šanci zakázku získat.

Když to shrnu, tak bych si troufnul tvrdit, že opravdu podobnou službu jako my nenabízí nikdo. Sice se část systému jmenuje poptávky, aby uživatelé chápali princip, ale zatímco ostatní jedou ve vyjetých kolejích plošné inzerce, my ladíme „burzovní systém“ či marketplace založený na dlouhodobé úspěšnosti firem.

 

2. Není provize příliš vysoká? Zjistili jste už případ, kdy vám firma nezaplatila?

Myslíme si, že není. Příbuzné služby v zahraničí (Německo, Anglie, USA) pracují se 4 – 10% provizí. My jsme se snažili jít na minimum, abychom byli schopni dlouhodobě ekonomicky přežít a rozvíjet systém. Dokonce u velkých zakázek je provize nižší než 3% a jednáme individuálně.

Od řady firem máme potvrzené, že 3% jsou rozumná a že uvítají za těchto podmínek více zakázek. Z pohledu zákazníka víme, že se nabídky (ať už u nás či z jiných zdrojů) liší podstatně více (běžně o desítky procent). Takže, jednak ani při pohledu na cenu to nehraje zásadní roli a hlavně za tuto částku dostává do rukou informace o kvalitě dodavatele a dokonce páku v případě, že dojde k nějakému problému.

Špatná firma od dobré se pozná zejména, pokud dojde k nějaké neočekávané situaci. Firmy s dobrým hodnocením tyto problémy řeší, kdežto firmy s nejnižší cenou odchází s poznámkou „co byste chtěli za ty peníze“. (mluvím o statistikách, vždy jsou výjimky).

Pokud jde o neplatiče a podvodníky, tak bohužel jsme již narazili na pár firem, které podváděly nebo nezaplatily, i když realizace byla potvrzena. A určitě je další řada firem, u kterých to ani nevíme. Ale protože je jejich úspěšnost malá postupně se systému „vypadnou“ a nedostávají další poptávky.

Pokud má nízkou úspěšnost, není partnerem, kterého bychom měli doporučovat. V tom tkví obrovská síla našeho sytému a něco takového nikdo v ČR nedělá.

 

3. Jakou jste měli nejkurióznější splněnou zakázku?

Možná „kočičí strom“ http://bit.ly/kocici-strom

Ale upřímně raději mám zcela běžné zakázky, protože věřím, že tam máme největší přidanou hodnotu. U truhlářů spíš než kočičí strom jde o nějaký nábytek na míru, kde zákazník vidí u minulých referencí, že tento truhlář dělá opravdu pěkné kousky, nebo rekonstrukce koupelny, kde krom preciznosti je vidět, že firma dokáže i poradit zákazníkovi s návrhem. Prostě tam, kde se podívám, vidím, že s firmou bylo spokojeno 10 jiných zákazníků a můžu si říct – „to vypadá perfektně, něco podobného taky chci“.

Kuriózní zakázky mají totiž problém, že je častěji nedokážeme uspokojit. Například jsme měli poptávku na vyčinění pštrosích kůží. A přesto, že jsme si dali práci a nějaké firmy po boji našli a oslovili, žádná se neozvala. Tak jsme zákazníkovi poslali tyto kontakty, ať to zkusí i osobně a zákazník ani neodpověděl. Proto kuriozity nejsou naše srdcová záležitost.

 

4. Na co se u nejřemeslníků můžeme těšit do budoucna?

Nebudu prozrazovat jednotlivé nové funkčnosti, kterých máme stále dlouhý seznam. Důležitější je cíl, ke kterému se postupně přibližujeme, a ten zní, aby když si dáte u nás poptávku, tak že nabídky dostanete rychleji, než dnes, budou lepší, než běžné „nabídky z ulice“.

S firmou se vám bude dobře jednat a s realizací budete spokojeni tak, že nejen s radostí práci ohodnotíte, ale ještě se o zážitek podělíte se známými. Použití stránek bude jednodušší než dnes a krom transakcí s dobrými firmami bude působit i jako interaktivní časopis, kde se můžete i inspirovat na další projekty.

Na dotazy odpovídal Miloš Lenoch ze serveru nejremeslnici.cz. Fotografie byly použity z referencí Nejřemeslníků.